Categorie: Logistiek
Auteur: Oliver IT

2000 wekelijkse leveringen efficiënter dan ooit gepland

De gedigitaliseerde afsprakenmodule Plan-R van Swiss Sense is inmiddels een half jaar in gebruik. Gemiddeld worden 2000 wekelijkse leveringen efficiënter gepland. Dat levert veel tijdswinst en kostenbesparing op. Medewerkers hoeven niet meer handmatig een bezorg moment te plannen met de klant. Daarnaast worden de ritten van de in te zetten vrachtauto’s en chauffeurs veel slimmer gepland.

De komende maanden legt Oliver IT de laatste hand aan de cloud oplossing waar de digitale planmodule aan is gekoppeld, zodat de module volledig automatisch werkt. In deze cloud oplossing wordt vanuit SAP data ingeladen zoals beschikbare vrachtwagens en service-auto’s, chauffeurs en monteurs, de bezorgadressen, de type levering, etc.

Voorheen legden de planners van Swiss Sense eerst contact met de klant voor het bevestigen van een bezorg afspraak. Nu worden alle afspraken automatisch direct ingepland, waarna de klant deze afspraak krijgt voorgesteld. De cloud oplossing berekent op voorhand de leveringen per vrachtwagen of auto baseert daar de route op. Iedere servicewagen rijdt daarom de meest efficiënte route en wordt op deze wijze zo optimaal mogelijk bepakt.

Het callcenter belt vervolgens om het voorgestelde bezorg moment met de klant te bevestigen. Ervaring leert dat 80% van de afspraken worden bevestigd en ongeveer 20% van de afspraken gewijzigd dienen te worden. De cloud oplossing verwerkt deze mutaties weer tot een definitieve planning en route.

Veel tijdwinst voor de planning en het callcenter Het callcenter behaalt veel winst deze nieuwe tool. Zij plannen nu meer afspraken, hoeven niet meer in SAP te kijken en nauwelijks meer op papier te schrijven. Alles is digitaal en gedurende het proces worden het aantal schermen en kliks tot een minimum gereduceerd. Daarbij wordt het callcenter ondersteund met een belscript. Zij kunnen nu meer orders aannemen omdat het plannen van een (bezorg-)afspraak minder tijd kost.

De slimme oplossing

In Plan-R is een tool geïntegreerd dat ervoor zorgt dat relevante data vanuit SAP naar de cloud oplossing wordt geïmporteerd. Denk hierbij aan data van alle bestellingen, de beschikbare vrachtwagens en de werkroosters van de chauffeurs en servicemonteurs. In deze cloud oplossing wordt op basis van een algoritme de planning gemaakt. Het algoritme houdt rekening met diverse aspecten zoals beschikbare voertuigen, beschikbare medewerkers, de locaties van levering, openingstijden van depots en evenementen. Maar ook persoonlijke vaardigheden van de medewerkers vormen een input van data, zoals bijvoorbeeld de talen die de medewerker beheerst, dit kan relevant zijn om een bepaalde levering of servicebeurt uit te voeren.

Voorbeelden uit de praktijk

Stel, een voertuig is naar de garage voor onderhoud. Het slimme systeem weet dan dat deze niet ingepland kan worden op de ritten. Ook met evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagse wordt rekening gehouden, leveringen in de binnenstad worden dan buiten het event om gepland. Het plannen gebeurt automatisch, maar de planningsmedewerker van Swiss Sense heeft altijd de mogelijkheid om de planning handmatig aan te passen.

Willem Janssen kijkt terug op een uitdagend project

Willem Janssen, collega van Oliver IT, is nauw betrokken bij het project van Swiss Sense. “We zijn hier een jaar geleden aan begonnen en ik kan je wel zeggen dat dit een leuk en uitdagend project is. Zo’n algoritme voor het vaststellen van een planning is erg ingewikkeld. Momenteel leggen we de laatste hand aan de koppeling en verwachten over twee maanden op te leveren,” sluit Willem af.

Specifiekere vragen?

Vul uw e-mailadres in en Oliver IT neemt zo spoedig mogelijk contact met u op!

Gelukt! We nemen spoedig contact met u op!
Eddy Driessen Consultant
Eddy Driessen