Auteur: Oliver IT

“IT speelt een belangrijke rol in het waarborgen van onze bedrijfscontinuïteit”

Het zijn vreemde tijden. Maar met goede relaties vindt een leverancier ook nu een weg om toegevoegde waarde te leveren. Oliver heeft veel van deze relaties, waar nu veelal remote gewerkt wordt, zonder noemenswaardige performance impact. Bijvoorbeeld PostNL. In het kader van het 10-jarig bestaan van Oliver IT hebben wij een reeks jubileuminterviews uitgewerkt. In dit artikel aandacht voor de jarenlange samenwerking tussen PostNL en Oliver IT, waar wij erg trots op zijn.

“IT speelt een belangrijke rol in het waarborgen van onze bedrijfscontinuïteit”

Erik Jan Yntema is Director IT Operations bij PostNL, marktleider in de post- en pakkettenmarkt. De samenwerking met Oliver IT gaat terug tot 2009. Erik vertelt hoe in al deze jaren Oliver IT een belangrijke partner is gebleken die integraties begeleidde en een aandeel gehad heeft in het sneller aanleveren van post richting haar klanten. Ontdek in dit jubileuminterview hoe deze gigant in post en pakketten omgaat met haar IT challenges.

Waarborgen van onze continuïteit

“Voor een bedrijf als PostNL is het noodzaak om mee te groeien met constante veranderingen”, steekt Erik Jan van wal. “De postmarkt is de afgelopen jaren beduidend teruggelopen, daar tegenover is de pakkettenmarkt sterk gegroeid. Post alleen is niet meer voldoende, daarom moeten we mee in ontwikkelingen die voortkomen uit het online shoppen. We dienen de continuïteit als bedrijf te waarborgen op lange termijn. Daarom is het zaak om te anticiperen op marktontwikkelingen en dienen we kosten laag te houden en te blijven investeren in groei. Daar speelt onze IT afdeling een belangrijke rol in en werken we nauw samen met Oliver IT als waardevolle partner”.

Samenwerking met vertrouwde krachten

“Binnen PostNL werken wij van vanuit een centrale IT afdeling waarbinnen de subafdelingen ieder aan een specifiek thema werkt”, legt Erik Jan uit. “Wij zijn van de operationele IT. Alle hardware en software die binnen PostNL draaien beheren we. Wij zorgen dat mensen werkplekken hebben, regelen de telefonie en ondersteunen bij het gebruik van apparaten. Daarnaast zorgen we voor connectiviteit en databeheer tussen PostNL en klanten en leveranciers. Dit alles doen we met een team van zo’n 130 IT professionals, die we aansturen met 4 leidinggevenden”.

Oliver IT loste vanuit hoge betrokkenheid diverse issues op

“Sinds 2009 maken wij gebruik van de expertise van Oliver IT om op het gebied van IT constant naar het gewenste niveau te groeien en daarbij alle bijkomende uitdagingen aan te gaan”, vertelt Erik Jan. Dat gaat al terug naar de periode dat we onze eigen SAP systemen beheerden en integreerden. Oliver IT, als SAP professional, ondersteunde ons toen voornamelijk op het gebied van integraties. Dankzij de lange samenwerking kennen de vertrouwde krachten vanuit Oliver IT onze organisatie erg goed. De hoge mate van betrokkenheid in de uitvoer is te prijzen. Dat viel bijvoorbeeld op toen onze hele SAP omgeving gemigreerd werd van PostNL naar Ctac. Hoewel Oliver IT niet hoofdverantwoordelijk was hebben zij diverse issues opgelost die gaandeweg deze migratie ontstonden. Hierin was het ook bijzonder prettig dat we snel konden schakelen en er sprake was van open communicatie. Dat is een kracht die ik in de hele organisatie van Oliver IT terugzie”.

In onze branche draait het om snel, simpel en samen

“PostNL leeft tegenwoordig volgens het adagium; ‘snel, simpel en samen’. Dat betekent dat dit op alle vlakken binnen de organisatie doorgevoerd dient te zijn”, stelt Erik Jan. “We zijn veel flexibeler geworden in het aanleveren van post. Het proces van klant worden, de locatie waar men post aanlevert en de mate waarin iemand een pakket kan volgen en een factuur ontvangt hebben we enorm versneld en verbeterd. Binnen PostNL werken we momenteel met veel verschillende apps, ieder met zijn eigen eisen en functionaliteiten. Het is dan ook een groot compliment aan Oliver IT dat we deze verbeterslag hebben kunnen maken zonder dat de klant daar last van heeft gehad”.

Vakmanschap, commitment en drive

“Voor mij is de relatie met Oliver IT meer dan enkel zakelijk en commercieel. Ik heb met iedereen binnen het bedrijf persoonlijk en goed contact. Daarnaast proef ik de oprechte interesse vanuit de mensen van Oliver IT in het bedrijf PostNL. Ze willen onze business begrijpen en zien het als een leuke uitdaging om binnen ons vakgebied bedrijfsprocessen zo eenvoudig en efficiënt mogelijk in te richten. Een mooi voorbeeld van hoe vakmanschap en expertise samenkomt met commitment en gedrevenheid”, legt Erik Jan uit.

In staat om met ons mee te groeien

“De samenwerking tussen PostNL en Oliver IT groeit simultaan door. Waar wij ons ontwikkelen als organisatie, zien we dat Oliver IT in staat is om mee te groeien. Daar komt hun sterke innovatiekracht ook duidelijk naar voren, gezien zij zich altijd blijven verdiepen in nieuwe IT ontwikkelingen en daarin voorop lopen. Door de jaren heen heeft Oliver IT richting hun klanten een stabiele koers gevaren, ondanks dat de markt en technologie in een rap tempo is veranderd. Waar je bij veel leveranciers met tijd en wijlen merkt dat zij bepaalde hobbels moeten nemen, is dat bij Oliver IT eigenlijk nooit het geval geweest. Althans, dat hebben wij niet ervaren. Het is een bepaalde mentaliteit die zij hebben die erg prettig werkt. Waarbij ik mij afvraag of zij het überhaupt zelf door hebben dat zij dit naar de buitenwereld uitstralen”, beëindigt Erik Jan zijn verhaal.

Oliver IT heeft meerdere jubileuminterviews gedeeld welke de samenwerking met relaties weergeeft. Wilt u meer van deze referentiecases inzien? Stuur dan een e-mail en wij zullen deze met u delen.

button_200417_124229.jpg#asset:1427

Specifiekere vragen?

Vul uw e-mailadres in en Oliver IT neemt zo spoedig mogelijk contact met u op!

Gelukt! We nemen spoedig contact met u op!
Peter Schults Integration expert
Peter Schults