Categorie: Algemeen
Auteur: Oliver IT

Struyk Verwo Infra: Innovatief binnen de bouwwereld

Struyk Verwo Infra: Innovatief binnen de bouwwereld

Jubileuminterview

Peter Eikhout is directeur logistiek en IT bij Struyk Verwo Infra, een dochteronderneming van CRH Europe. Struyk Verwo Infra werkt al sinds 2015 samen met Oliver IT voor alle IT ontwikkelingen binnen hun organisatie. Peter vertelt ons hoe zij in hun branche al jaren voorop lopen op het gebied van IT en innovatie en hoe Oliver IT hier een rol in heeft gespeeld. In dit jubileuminterview nemen we je mee in de wereld van bouwmaterialen en hoe je daar onderscheidend in kunt zijn.

Drang om te digitaliseren

Struyk Verwo Infra is Nederlandse marktleider in publieke betonnen bestrating. Van het opleveren van een verkeersveilige woonwijk tot een karaktervol marktplein. Struyk Verwo Infra realiseert een toonaangevende en duurzame inrichting van de leefomgeving. Peter vertelt: “Als directeur Logistiek en IT richt ik mij binnen Struyk Verwo Infra al sinds 2008 op het digitaliseren van onze logistieke processen. De visie om hierin binnen onze branche voorop te lopen leeft al jaren binnen onze organisatie. Inmiddels is Oliver IT al jaren onze vaste partner die ons hierin bij de hand neemt. Samen hebben we nu drie applicaties ontwikkeld en geïmplementeerd die onze bedrijfsvoering vereenvoudigen waardoor wij tijd en geld besparingen. Het is gebleken dat de werkwijze van Oliver IT matcht met Struyk Verwo Infra: pragmatisch, down to earth en meedenkend”.

“In 2014 zochten we een oplossing om ons handmatige interne en externe logistieke proces te digitaliseren. Zo zijn we in contact gekomen met Oliver IT. We hadden zelf nog geen ervaring met apps. De mockup met bijpassende oplossing die Oliver IT na de briefing aan ons presenteerde, gaf direct een goed beeld en het vertrouwen dat we met hun ons vraagstuk konden oplossen”.

Van papieren bonnen naar volledig digitale afroep van leveringen

Het doel van Peter was om tijdwinst te behalen en om het totale logistieke proces kostenefficiënter te maken. Peter: “In onze branche, de weg- en waterbouw, komt het vaak voor dat er last-minute wijzigingen in de afroep van leveringen komen. Dit soort veranderingen hadden een grote impact op ons interne logistieke proces. Wij deden alles op basis van papieren bonnen, dat was niet flexibel. Wanneer een levering bijvoorbeeld al werd klaargezet, en er ondertussen nog een wijziging op kantoor binnenkwam, dan was het erg omslachtig om deze nog te corrigeren.

Samen met Oliver IT hebben we daarom een applicatie ontwikkeld die dit hele proces digitaliseerde. Nu is dat proces veel overzichtelijker en beter te managen. Een order kan digitaal worden gevolgd en gewijzigd totdat deze fysiek wordt klaargezet. Zodra de order gepickt wordt kan de afdeling verkoop deze niet meer wijzigen”.

Minder voertuigen, hetzelfde volume vervoeren

Tegelijkertijd hebben Struyk Verwo Infra en Oliver IT een chauffeursapplicatie ontwikkeld. “Een goed voorbeeld van digitalisering dat zijn vruchten afwerpt”, stelt Peter. “Waar we eerst alle ritten op papier planden en onze chauffeurs veel papieren administratie hadden te verwerken, gebeurt nu alles op de telefoon of tablet. De chauffeur werkt de rit volledig digitaal af en de klant ontvangt digitaal een afleverbon met getekend document. We hebben dit proces gefaseerd ingevoerd, omdat we met veel externe chauffeurs werken. Onze klanten waren direct enthousiast over deze ontwikkeling, de bonnen slingerden bij hen niet meer rond. Nu kunnen we met minder voertuigen hetzelfde volume aan vracht vervoeren. Dat levert ons een aanzienlijk kostenvoordeel op”.

Klanten omarmen een betere service

“De chauffeursapplicatie is een groot succes”, vertelt Peter. “Alle chauffeurs leerden snel hoe eenvoudig de app werkt en ze ervaren de voordelen van digitalisering. Dat ging al snel door naar onze klanten, zij wilden na de eerste digitale ritten dat al onze chauffeurs zo snel mogelijk digitaal gingen rijden. Dat was voor ons nog een uitdaging om alle chauffeurs goed te trainen en in te zetten. Een mooie ervaring en een goed voorbeeld waarbij de klant de service direct omarmde, ondanks dat ze de applicatie zelf niet gebruikten”.

“Inmiddels werken we volledig papierloos binnen het bedrijf. Dat is een grote win waar Oliver IT een belangrijke rol in heeft gespeeld”.

De juiste match met Oliver IT

“De applicaties brengen uiteraard voordelen met zich mee binnen onze organisatie”, steekt Peter van wal. “Wat ik bewonder aan de consultants van Oliver IT is dat zij in staat zijn om de klantbehoefte op de juiste manier te vertalen naar een oplossing die werkt. Daarin nemen ze het oogpunt van de gebruiker écht mee. Alle apps zijn namelijk erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig mee te werken. De focus ligt op het leveren van goed werk. Dat werkt eigenlijk al sinds 2015 bijzonder prettig en dat hoor ik ook van iedereen die vanuit ons in aanraking komt met Oliver IT”.

Peter vervolgt: “De SAP kennis die binnen Oliver IT aanwezig is sluit naadloos aan bij het SAP Competence Center van CRH en onze organisatie. Zo werken we in een sterke driehoek tussen deze drie partijen die ieder hun toegevoegde waarde hebben”.

Digitale afroep van leveringen

Afgelopen jaar heeft de samenwerking een derde applicatie opgeleverd. Peter legt uit: “De afroep van leveringen gaat met de nieuwe afroep applicatie nu op een gebruiksvriendelijke, digitale manier. Tot voor kort kwamen afroepen bij ons binnen via telefoon, e-mail of zelfs fax. Zoals eerder al uitgelegd kan het moment dat een levering afgeroepen wordt erg fluctueren, omdat het afhankelijk is van vele andere factoren in het bouwproces. Dat maakt het lastig te plannen. Intern hebben we de app al in gebruik, nu staan we aan de vooravond om dit ook extern uit te rollen. Zodat klanten makkelijk en snel hun afroepen van leveringen via de app kunnen plaatsen”.

Struyk Verwo Infra blijft futureproof

De ambitie om verder te digitaliseren zit binnen Struyk Verwo Infra goed ingebakken. “Intern leeft de gedachte dat we voorop willen blijven lopen. Via Oliver IT krijgen we veel input over de nieuwste ontwikkelingen en hoe dit voor onze organisatie van toegevoegde waarde kan zijn. Zo willen we voorkomen dat we verrast worden. De komende jaren hebben we nog genoeg processen te digitaliseren. Digitalisering staat nu en in de toekomst hoog op onze agenda”, licht Peter toe.

Toekomstbestendig door hun kracht te behouden

“Oliver IT bestaat nu 10 jaar en ik hoop dat ze nog minstens 10 jaar doorgaan”, stelt Peter. “De duidelijke kracht van Oliver IT is dat ze dichtbij de klant staan en echt meedenken. Ze zijn down to earth en handelen pragmatisch. Mocht je als organisatie groeien, dan zouden dit soort eigenschappen weleens kunnen vervagen. Ik hoop dat die kracht, die wij als een groot voordeel ervaren met Struyk Verwo Infra, de komende jaren behouden blijft”.


Lees hier de eerdere publicaties in het kader van 10 jaar Oliver IT:

>> Oliver IT viert feest!

>> Hoe Oliver IT opdrachtgever DNWG verraste met hun aanpak

>> 10 jaar ondernemerschap: een geweldige ervaring



Specifiekere vragen?

Vul uw e-mailadres in en Oliver IT neemt zo spoedig mogelijk contact met u op!

Gelukt! We nemen spoedig contact met u op!
Gerben Moerland Partner
Gerben Moerland