Categorie: Logistiek
Auteur: Oliver IT

“Via Plan-R verhoogt Swiss Sense zijn rit efficiency en stijgt de klanttevredenheid”

“Via Plan-R verhoogt Swiss Sense zijn rit efficiency en stijgt de klanttevredenheid”

Data en techniek kunnen complexe logistieke processen vereenvoudigen zodat er op diverse vlakken winsten behaald worden. Dat ondervond slaapspecialist Swiss Sense dankzij de slimme cloudapplicatie Plan-R van Oliver IT. Willem Peters, Supply Chain director, en Christian Voets, Operations manager Logistiek en Warehouse, bij Swiss Sense vertellen hoe de implementatie van een digitaal plansysteem het gebruikersgemak voor klanten verhoogt en besparingen realiseert.

Tijd voor een vooruitstrevende oplossing

Christian: “Binnen Swiss Sense werken we met een complex logistiek proces. Er rijden dagelijks 55 vrachtwagens in Nederland, België en Duitsland. Daarnaast rijden er ook externe transporteurs die variabel worden ingezet afhankelijk van de drukte. Per rit worden 5 tot 7 orders voor onze klanten vervoerd. We wilden dit logistieke proces daarom graag verder optimaliseren.”

Willem: “We werkten namelijk nog via een analoog planbord met kaartjes waar veel handmatig werk bij kwam kijken. Dat brengt foutgevoeligheid met zich mee en zorgt ervoor dat ritten niet optimaal gepland worden. Hierdoor werden er bijvoorbeeld meer kilometers per rit gemaakt dan noodzakelijk. We zochten naar een oplossing om onze ritten efficiënter te plannen, waardoor we onder meer kilometers en tijd konden besparen.”

Meer gemak en gebruiksvriendelijkheid voor onze klanten

Willem: “De samenwerking met Oliver IT heeft ons Plan-R opgeleverd. Het is de oplossing om onze logistieke processen te optimaliseren en onze klanten nog beter te kunnen bedienen. Het gaat immers allang niet meer alleen over het ouderwets schuiven van dozen en het leveren van boxsprings. Het gaat om gemak en service voor onze klanten, waarbij zij tot op het laatste moment keuzes kunnen blijven maken. Via Plan-R bepalen klanten namelijk samen met ons op welk moment hun order wordt geleverd.”

Christian: “Wij werken nu met een dynamische ritplanning. Dat betekent dat nieuwe orders real-time worden doorberekend en ingedeeld, waardoor wij altijd optimale ritplanningen hebben. Dit is een grote stap voorwaarts. We zijn hierdoor in staat om nog sneller en op het door de klant gewenste tijdstip te leveren. Hierbij is het voor medewerkers ook gemakkelijker en gebruiksvriendelijker om een afspraak te plannen waarbij een klant meerdere aflevermomenten krijgt aangeboden. Daarnaast zorgen we nu dat iedere rit nog beter is gepland met klantleveringen die maximaal op elkaar aansluiten.”

Een besparing van 4 km per klant per rit

Willem: “Naast voordelen voor onze klanten brengt dit digitale plansysteem ons meer. We zijn een aantal weken geleden live gegaan en zien nu dat wij per klant per rit gemiddeld 4 km aan gereden kilometers besparen. Onze chauffeurs zijn minder lang onderweg, het brandstofverbruik is lager en handmatig werken is verleden tijd, waardoor foutgevoeligheid afneemt en de efficiëntie stijgt.”

Christian: “Het is prettig dat een systeem de complexe plannerslogica voor ons automatisch doorgrond en de klantafspraken zo goed mogelijk indeelt. Dit brengt ook een andere dynamiek met zich mee op onze afdeling Logistiek. Planners hebben meer tijd om zich volledig te focussen op de optimalisatie van de routeplanning, wat weer bijdraagt aan de service richting onze klanten.”

Een focus op automatisering en digitalisering

Christian: “We monitoren het logistieke proces en schaven dit bij wanneer nodig. Het nieuwe plansysteem Plan-R is een onderdeel van een groter project binnen Swiss Sense. We kijken namelijk continu hoe we onze klantbeleving en dienstverlening naar onze klanten verder kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door middel van automatisering en digitalisering.”

Willem: “Zo bekijken we op dit moment ook of we onze klanten de mogelijkheid kunnen geven om zelf online een service- of leverafspraak in te plannen.”

Het behalen van het maximale resultaat

Christian: “Na een maandenlang traject waarbij we de cloudapplicatie met Oliver IT hebben ontwikkeld, getest en waar nodig verbeterd, hebben we onlangs een vlekkeloze livegang gekend. We hebben op een open en constructieve manier samengewerkt met Oliver IT.

Willem: “Binnen onze organisatie hebben we waardevolle data op een slimme manier gebruikt en daarmee onze logistieke processen beter ingericht. Oliver IT is een mooie sparringpartner gebleken. Door elkaar uit te dagen hebben we naar het best mogelijke eindresultaat gewerkt. Daar hebben diverse mensen een grote rol in gespeeld en zonder hun inzet was dit niet mogelijk geweest. Vandaar dat ik graag van de gelegenheid gebruik wil maken om een aantal mensen te bedanken voor hun enorme inzet en toewijding tijdens dit project: Lieke van Helvoort (projectmanager), Remco Bos (key user), Laurens Altorf (logistiek manager), Rob Creemers (IT manager), Christian Voets, de overige key users/procesengineers en natuurlijk de mensen van Oliver IT.”




Opdrachtgever: Swiss Sense
Probleem: Verhogen van de efficiëntie en optimalisering logistiek proces
Oplossing: Plan-R; slimme cloudapplicatie en digitaal plansysteem.
Besparing/winst:

  • Een verhoging van de klanttevredenheid van Swiss Sense
  • Alle ritten automatisch gepland
  • Alle leverafspraken binnenkort geautomatiseerd
  • Een besparing van 4 kilometer per order
  • Een reductie van logistieke kosten
  • Een aanzienlijke tijdbesparing
  • Een verlaging van de CO2 uitstoot

Swiss Sense ontwikkelt en produceert alles op het gebied van fijn en goed slapen, waaronder boxsprings, bedden, matrassen, accessoires en bedtextiel. De levering van de producten is een belangrijk onderdeel van de algehele klantbeleving van Swiss Sense.

Willem Peters – Supply Chain Director
Verantwoordelijk voor de hele keten inclusief Buying Department.

Christian Voets – Operationeel manager Logistiek en Warehouse
Verantwoordelijk voor Warehousing en transport.

Specifiekere vragen?

Vul uw e-mailadres in en Oliver IT neemt zo spoedig mogelijk contact met u op!

Gelukt! We nemen spoedig contact met u op!
Gerben Moerland Partner
Gerben Moerland