Stap voor stap zelf eenvoudig een chatbot maken via SAP Conversational AI
Vorige week deelden we al een artikel over de opkomst van de chatbots en de voordelen die deze bots bieden voor bedrijven. Nu gaan we dieper in op SAP Conversational AI, een platform van SAP waarmee men relatief eenvoudig chatbots kan maken. Aan de hand van diverse scenario’s laten we stapsgewijs zien hoe je deze chatbots zelf kunt bouwen.
Resumé: wat is een chatbot
Een chatbot kan door middel van NLP (Natural Language Processing), machine learning en artificial intelligence intenties uit zinnen halen waar, mits goed getraind, weer acties aan gekoppeld kunnen worden. Deze bot kan vervolgens autonoom bepaalde conversaties afhandelen waardoor het niet meer nodig is om hier een menselijke tegencomponent tegenover te zetten. De medewerker kan zodoende de vrijgekomen tijd besteden om meer aandacht te geven aan de meer complexe scenario’s.
AI chatbots van SAP
SAP Conversational AI, voorheen recast.ai, biedt bedrijven de mogelijkheid om door middel van automatisering hun klantenservice te verbeteren. Om de werking van het platform te testen hebben we een case uitgewerkt.
We hebben de proef op de som genomen en een eenvoudige chatbot gemaakt die een klant zou kunnen ondersteunen bij een tarief storing op zijn/haar elektra meter.
Functioneel: hoe werkt de chatbot?
In deze case heb ik de volgende 4 scenario’s uitgewerkt waarbij de chatbot diverse handelingen dient te verrichten om de vragen van mensen over de tarief storing naar volledigheid te beantwoorden:
- De vragenboom
- Fallback
- Semi auto detectie
- Volledige auto detectie
De vragenboom
Dit is het scenario waarbij een chatbot wel herkent dat het om een tarief storing gaat maar alle benodigde entiteiten mist. Om de juiste data te achterhalen dient de bot vragen te stellen zodat er vervolgens automatisch een storing aangemaakt kan worden.